søndag den 4. maj 2014

Gravid veganer og de dersens vitaminpiller

OBS: nedenfor nåede jeg frem til "Baby me now" multivitaminpillerne, hvilke jeg også tog under min graviditet og som jeg fortsat tager (indtil mit lager er brugt op). Desværre er ingredienslisten efterfølgende blevet ændret, så de ikke længere er veganske. Bl.a indeholder de østersskal og en anden animalsk ingrediens, som jeg desværre ikke kan huske. Jeg vil derfor i stedet anbefale Veganicity Pregnancy Essentials, som jeg også har beskrevet nedenfor. Eneste ulempe ved dem er, at man er nødt til at tage en kalkpille og jernpille ved siden af, foruden at de indeholder for meget E-vitamin - hvilket man så selv må afgøre, om det er okay.

Normaltvis tager jeg ikke det helt store arsenal af vitaminpiller. Men sidste sommer fik jeg målt mit B12 niveau hos lægen (se indlæg her), da jeg nu i 3 år havde spist vegansk. Desværre lå det lidt for lavt. B12 er en bakterie, som man får gennem animalske fødevarer eller gennem jord. Og da jeg ikke spiser dyr og skyller min mad, er jeg som veganer nødt til at tage en pille. Jeg har gennem årene taget et tilskud, men jeg har ikke taget pillen hver dag, da den indeholder 100 µG svarende til ca. 4000% ADI (anbefalet dagligt indtag). Jeg har derfor bare taget en pille et par gange om ugen, men det har desværre ikke været nok.

- Mit niveau i juli '13: 125 pmol/L
- Lægens grænseværdi: 150 pmol/L

- Mit niveau ved måling i oktober '13: 180 pmol/L


Jeg tog derfor i 3-4 mdr. en pille hver dag og blev undersøgt igen i efteråret. Mit niveau lå nu på 180 pmol/L og ligger derfor lige som det skal. Dette betyder ikke, at du nødvendigvis skal tage en pille hver dag, men det er jeg i al fald nødt til og jeg vil derfor gerne dele den oplysning med andre derude, som måske står med en lignende udfordring.

Jeg tager derfor normaltvis (også da jeg ikke var gravid) en daglig 100 µG B12 pille og i vinterhalvåret tager jeg desuden en D-vitamin pille på 20 µG. Dette har dog ikke noget at gøre med, at jeg er veganer, men skyldes at jeg bor på den nordlige halvkugle og derfor som de fleste andre ikke kan få nok D-vitamin i de mørke måneder (jeg plejer at tage pillen i de måneder, der slutter på "er", fx. september, oktober...).





Men så blev jeg gravid og pludselig var der en hel del anbefalinger at forholde sig til. Jeg synes, det er en jungle at finde rundt i, hvad man anbefales at tage. Efter en del research nåede jeg frem til:

- Jern fra uge 10
- D-vitamin for at fremme optagelsen af kalk
- Kalk/calcium
- Folinsyre
- B12

Det er de vitaminer, jeg har fundet frem til, at jeg som veganer har brug for - det skal siges, at altspisende også anbefales jern, D-vitamin, folinsyre og opmærksomhed på kalkindtag. Dette er ikke et endegyldigt svar på, hvad man behøver, men det er det jeg er nået frem til - men som med alting, som berører helbred og sundhed, så er nogle af tingene måske lidt et "religionsspørgsmål", så sørg for selv at sætte dig ind i tingene.

Jern
Alle gravide anbefales at tage et jerntilskud fra uge 10. Dette skyldes, at fosteret og moderkagen bruger jern, samt at blodmængden øges. Alt dette gør, at man har brug for mere jern end vanligt. Hvis ikke man får nok jern, falder blodprocenten og man kan blive træt og svimmel. Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide at tage et dagligt tilskud på 40-50 mg. C-vitamin fremmer optagelsen af jern, hvorfor det er optimalt at tage det med et glas juice.
- Jeg tager to jernpiller hver morgen med et glas juice. Jeg får derfor gennem tilskud 48 mg jern dagligt. Jeg har desuden tidligere haft for lav blodprocent flere gange (også før jeg blev veganer), så vil bestemt ikke springe jerntilskuddet over.
- desuden er der 10 mg jern i min multivitamin pille.



D-vitamin
Mange har et lavt D-vitamin niveau, især i vinterperioden. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og knogleopbygningen. Det er derfor vigtigt, at supplere med D-vitamin i graviditeten. Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide at tage et dagligt tilskud på 10 µG.
- Der 2,5 µG i min kalkpille og 6,25 µG i min multivitaminpille, hvilket giver 8,75 µG.

Kalk/calcium
Kalk er vigtig for den gravide og det ufødte barns knogle. Det kan fås gennem mange forskellige fødevarer. Her i et tidligere indlæg, har jeg over forskellige dage forsøgt at regne mig frem til, hvor meget kalk jeg får gennem kosten. Jeg får mellem 500-700 mg kalk dagligt. Det dækker behovet for en ikke-gravid (selvom jeg ikke spiser mælkeprodukter). Imidlertid anbefales gravide at få 900 mg kalk om dagen. Da jeg ikke kan spise mig til dette, tager jeg en kalkpille dagligt.
- jeg tager en kalkpille på 400 mg dagligt (sammen med de 500-700 mg jeg får gennem kosten, når jeg op på de anbefalede 900 mg).
- desuden er der 100 mg calcium i min multivitamin pille.
- obs: som ammende anbefales man 1-200 mg dagligt.



Folinsyre
Alle gravide anbefales at tage et folinsyre tilskud på 400 µG indtil 3. måned. Der er imidlertid intet skadeligt i at fortsætte med at tage vitaminet - omend der heller ikke er påviselige fordele efter 3. måned. Grunden til man anbefales at tage tilskuddet er, at det nedsætter risikoen for at føde at barn med neutralsrørdefekter.
- jeg tager dagligt en multivitamin pille med 400 µG folinsyre. Denne pille fortsætter jeg med, selvom jeg er længere end 3. måned.

B12
Jeg tager et dagligt B12 tilskud. Dette er kun relevant, hvis du er veganer. Og størrelsen på tilskuddet kan være for stor til dig, som ikke "døjer" med for lavt niveau. Min multivitaminpille indeholder 100 µG, hvilket var det samme, som jeg tog, før jeg blev gravid. B12 er vandopløseligt og kroppen udskiller det derfor gennem urinen, hvis man har fået mere, end man har behov for.
-  jeg tager dagligt en multivitamin pille med 100 µG B12.

OBS A-vitamin og E-vitamin
Man skal være lidt opmærksom på især A- og E-vitamin, da disse er fedtopløselige, hvilket betyder, at kroppen ikke kan skille sig af med dem, hvis man får for meget.
- A-vitamin: det anbefalede daglige indtag er 800 RE for kvinder. I min multivitamin pille er der 125 RE, så ingen grund til bekymring her.
- E-vitamin: anbefalet dagligt indtag for gravide er 10 mg, mens det er 11 mg for ammende. Min multivitamin pille indeholder 33,5 mg, hvilket er betydeligt mere end de anbefalede 10 mg, hvilket gør, at jeg overvejer at skifte multivitamin pille, når min bøtte er færdig.

Alternativ multivitamin pille
Pt. tager jeg Veganicity Pregnancy Essentials, hvor jeg betaler £9.95 for 60 piller, ca. 90 kr. for 60 dage, altså 1,5 kr pr. dag.

- Jern: 10 mg (sammen med mine jernpiller på 48 mg, når jeg de anbefalede 40-50 mg).
- D-vitamin: 6,25 µG (sammen med min kalkpille med 2,5 µG, når jeg stort set de anbefalede 10 µG).
- Calcium: 100 mg (sammen med min kalkpille på 400 mg og mit madindtag på 500-700 mg, når jeg de anbefalede 900 mg).
- Folinsyre: 400 µG som er den daglige anbefaling.
- B12: 100 µG, som jeg har brug for grundet tidligere lavt niveau.
- A-vitamin: 125 RE (som ligger under de max 800 RE, hvilket er godt).
- E-vitamin: 33,5 mg (som ligger betydeligt over de max 10 mg, hvilket ikke er godt).

Alternativt findes der Solaray Baby-Me-Now, hvor man tager 3 piller om dagen. I Helsemin kan man købe 150 piller for 209 kr, hvilket er nok til 75 dage, altså 4,8 kr pr. dag.

- Jern: 20 mg (så vil jeg kunne nøjes med en jernpille på 24 mg, for at nå de anbefalede 40-50 mg).
- D vitamin: 10 µG som er den daglige anbefaling.
- Calcium: 600 mg (så behøver jeg ikke tage en kalkpille længere, for sammen med mit madindtag kommer jeg over de anbefalede 900 mg).
- Folinsyre: 400 µG som er den daglige anbefaling.
- B12: 6 µG, så her skal jeg begynde at tage min B12 pille igen (100 µG). 
- A-vitamin: 300 µG, som er ca 1/3 af den anbefalede daglige max dosis.
- E-vitamin: 10 mg, som er den anbefalede max dosis.
Det undrer mig dog lidt, at der er jern og kalk i samme pille, da kalk hæmmer optagelsen af jern, så måske man alligevel skal fortsætte med 2 jernpiller for sig selv.

Så fortsætter jeg med Veganicity Pregnancy Essentials, så er jeg fortsat nødt til at tage en kalkpille ved siden af og 2 jernpiller. Men jeg får 3 gange for meget E-vitamin!

I stedet kan jeg købe Solaray Baby-Me-Now, hvilket gør, at jeg kan nøjes med en jernpille om dagen. Desuden kan jeg droppe kalkpillen, men skal så i stedet tage en B12 pille. Dog indeholder multivitaminpillen både jern og kalk. Og kalk hæmmer optagelsen af jern, så tror alligevel jeg vil fortsætte med at tage 2 jernpiller for sig selv om morgenen - med tanke på, at jeg ofte har haft jernmangel.


 
Så jeg tror, at jeg fremover vil tage:
- 2 jernpiller om morgenen (Veganicity Chelated Iron) med et glas juice
- 3 multivitamin piller (Baby-Me-Now) og B12 (Veganicity B12)

Jeg håber indlægget har skabt overblik og ikke forvirring, det var i al fald hensigten.

3 kommentarer:

  1. Hej Maj.
    Tak for et godt indlæg som hjalp mig meget da jeg skulle finde rundt i gravid/veganer/vitamin junglen :-) Jeg har taget baby me Now og skulle til at købe nogle nye da jeg på denne side http://www.netspiren.dk/pi/Baby-Me-Now-150-tabletter-17139-533.aspx under mineraler ser at der står at Calcium er østersskal, det undrer mig meget. Er det noget du har været opmærksom på? Det fremgår i hvert fald ikke af bøtten tabletterne er i...
    Mvh Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe
      Tak for at du gør mig opmærksom på det. De er desværre ikke længere veganske. Der er også en anden animalsk ingrediens i nu, men kan ikke huske hvilken. Skal nok få rettet mit indlæg :)

      Slet
    2. Så er indlægget rettet til. Håber du har fundet en alternativ multivitaminpille og held og lykke med graviditeten :)

      Slet