søndag den 10. marts 2013

Hvad med de der e-numre

Jeg har været etisk veganer siden september 2010. I starten lavede jeg megen research og siden jeg havde valgt at være veganer af etiske årsager, ønskede (og ønsker) jeg at undgå alle animalske ting. Jeg undgår animalske e-numre, tilsætningsstoffer, uld, gelatine, læder og meget mere. Til at begynde med var det noget uoverskueligt og svært at holde rede på, så jeg lavede en liste. I starten havde jeg den med rundt i en printet og lamineret udgave - nu er den skrevet ind i en note på min telefon. Listen blev lavet i 2010, så kan ikke afvise, om noget af det har ændret sig, men det er i al fald den jeg stadig fra tid til anden hiver frem, når jeg fx ikke lige kan huske nummeret på bivoks. Er en del gange blevet spurgt efter denne liste, så nu lægger jeg den ud her, så jeg fremadrettet blot kan linke til bloggen.

OBS: listen skal udelukkende ses som vejledende. Den er konsekvent og tager alle ting med, bl.a. også kul (som jeg som etisk veganer ikke afviger fra at bruge, da der her er tale om døde dyr og planterester, som er faldet ned på havbunden, for derefter at blive til kul, som så er udvundet). Så alt der kan være animalier i er med på listen - hvorvidt tingene er "ikke-veganske" må være op til individet at vurdere.

Listen:
E-numre                                                                                          
101, 120                                                                                         
234, 270                                                                                         
304, 322, 325-327, 363                                                                   .
422, 431-436, 445, 470-495       
570, 579, 585                                                                                  
901, 904, 920, 966                                                                          
1105                                                                                                
1517, 1518        

Mælk
kalcium kaseinat, kalium kaseinat, natrium, kaseinat, kasein, lactalbumin, valle, laktose og colostrum (+ ting der hedder noget med mælk).
 
Æg
albumin, ovoalbumin, lecithin og lysozym (+ ting der hedder noget med æg).
 
Non-food                                                                                        
silke, læder, ruskind, uld, angora, mohair, skind, pels, alpaka, tand- og benprodukter, stearin/stearinsyre, lanolin, dun, filt, fjer, kashmir, koral, perler, perlemor, kul, pergament, pashmina, shearling, shahtoosh, karakul og børster af naturhår.
 
Andet
gelatine, husblas,  glycerin/glycerol, kollagen, propolis, honning, cera alba, carminer/cochenille/cochineal, riboflavin, … af fedtsyrer, bivoks, shellak/skællak, cystein, elastin, pepsin og squalene.

Tillæg til listen:
E-numre med navne (da en del producenter er begyndt at bruge navnene i stedet for numrene, antager navne tiltaler folk mere end numre)

101: riboflavin.
120: carminer, carminsyre, cochenille, cochineal
234: nisin.
270: mælkesyre.
304: oscorbylpalmitat/-stearat.
322: lecithin.
325-327: natrium-, kalium- og calciumlactat.
363: ravsyre.
422: glycerol/glycerin.
431-436: polyoxyethylen-…
445: glycerolestere.
470b: natrium-, kalium- og calciumsalte af fedtsyrer.
470b: magnesiumsalte af fedtsyrer.
471: mono- og diglycerider af fedtsyrer.
472a-d: eddikesyre-, mælkesyre-, citronsyre-, vinsyreestere af mono- og diglycerider af fedtsyrer.
472e: mono- og diacetylvinestere af mono- og diglycerider af fedtsyrer.
472f: blandede eddike- og vinsyreestere af mono- og diglycerider af fedtsyrer.
473: saccharoseestere af fedtsyrer.
474: saccharoseestere i blanding med mono- og diglycerider af fedtsyrer.
475: polyglycerolestere af fedtsyrer.
479b: termisk oxiteret sojaolie omsat med mono- og diglycerider af fedtsyrer.
481-482: natrium- og calciumstearoyllactylat.
483: stearyltartrat.
491-495: sorbitanmonostearat, - tristearat, - monolaurat, - monoleat, - monopalmitat.
570: fedtsyrer.
579 og 585: ferrogluconat, - lactat.
901: bivoks.
904: shellak, skællak, schellak.
920: L-cystein.
966: lactinol.
1105: losozym.
1517-1518: glyceryldiacetat (diacetin), - triacetate (triacetin).




Ingen kommentarer:

Send en kommentar