mandag den 14. oktober 2013

B12 niveau opfølgning

I sommer fik jeg målt mit B12 niveau hos lægen, da jeg nu i 3 år har spist vegansk (intet fra eller af dyr, heller ikke mælke- eller æggeprodukter). Desværre lå det lidt for lavt. B12 er en bakterie, som man får gennem animalske fødevarer eller gennem jord. Og da jeg ikke spiser dyr og skyller min mad, er jeg som veganer nødt til at tage en pille. Jeg har gennem årene taget et tilskud, men jeg har ikke taget pillen hver dag, da den indeholder 100 µG svarende til ca. 4000% ADI (anbefalet dagligt indtag). Jeg har derfor bare taget en pille et par gange om ugen, men det har desværre ikke været nok.

- Mit niveau i juli: 125 pmol/L
- Lægens grænseværdi: 150 pmol/L
- Almindelige værdier fundet forskellige steder på nettet: 200-400 pmol/L

- Mit niveau nu, oktober: 180 pmol/L

Mit lave B12 niveau fik mig til at lave dette indlæg omkring vitaminer og mineraler og dette omkring hvad jeg eksakt får gennem min mad.
Jeg har derfor nu i de sidste 3-4 mdr. taget en pille hver dag og blev i sidste uge undersøgt igen. Mit niveau er nu på 180 pmol/L og ligger derfor lige som det skal. Dette betyder ikke, at du nødvendigvis skal tage en pille hver dag, men det er jeg i al fald nødt til og jeg vil derfor gerne dele den oplysning med andre derude, som måske står med en lignende udfordring.

Mit tilskud er B12 fra Veganicity, som jeg køber hos Green Valley Trading Company. Jeg giver ca. 35 kroner for piller til 3 mdr (plus fragt).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar