onsdag den 1. juni 2011

Tom yum suppe

Tom yum er en intet mindre end fantastisk lækker suppe. Det stærke og syrlige komplimenterer hinanden umådeligt godt. Den version jeg har lavet her er "fordansket". Med det mener jeg, at jeg har smidt en masse ingredienser i, da jeg jo også skulle blive mæt af den.
I en original udgave ville man nok nøjes med cherrytomater i kvarte, forårsløg, champignoner og eventuelt løg som fyld. Derfor er de nedenstående "fyld-ingredienser" ikke et must, men blot hvad jeg lige havde i køleskabet.

Ingredienser
- to liter vand
- to boullionterninger
- en tsk sukker
- to spsk tom yum paste
- fire limeblade
- en chili
- saft fra en lime, eller evt. en halv citron
- to citrongræs
- tre eller fire skiver galangarod
- en pastinak
- en gulerod
- en porre
- et løg
- en håndfuld slikærter
- en håndfuld frisk koriander

Vandet sættes til at koge og boullion, tom yum paste, citrongræs, limesaft, chili, limeblade, galangarod og sukker tilsættes. Husk at "banke" citrongræsset, så smagen kommer ud. Galangaroden er en form for ingefær og kan eventuelt erstattes med dette, men galangarod har bare en charmerende smag som gør sig godt i lige netop denne her suppe.
Tilsæt de øvrige ingredienser, pånær korianderen. Koges indtil grøntsagerne er møre, men med lidt bid i. Den friske koriander smides i lige inden serveringen
Kan laves med lige det fyld du har i køleskabet, bare du holder dig til de grundlæggende smagsgivere

Ingen kommentarer:

Send en kommentar