onsdag den 29. oktober 2014

En dag i vores lille verden

Hvad i al verden får man tiden til at gå med, når man går hjemme med et spædbarn? Jo, det kan du se nedenfor, hvor en tirsdag i vores liv, beskrives i detaljer:
 
- 00:05: godnat Martin, er lidt misundelig. Han tror, at C snart falder i søvn, da han har brugt det meste af aftenen på at være utilfreds.
- 00:10: lægger C, men han er for vågen, håbede ellers lige. Erkender efter 4 minutter nederlaget og tager ham op og ammer i alrummet.
- 00:20: slipper brystet med et par host og falder til ro.
- 00:30: skal lige til at lægge baby, da jeg opdager, at hans ene ærme er sjaskvådt. Jeg forbander mit dryppende bryst langt væk og må indse, at han skal have en ny dragt på. Well, da vi så står og skifter dragt og ble, gylper ham også en ordentlig omgang ud over sig selv, så dragten skulle have været skiftet anywho.
- 00:36: ungen er pludselig blevet sulten som en gåsegrip (intern reference, hehe). Mine øjne er begyndt at falde i, ligeså er hans. Der hyggeammes nu kun.
- 00:44: slipper brystet.
- 00:48: nærmest ninjaagtigt fjernes stofbleer og ammepude, benene tages ned fra skammelen og baby placeres nænsomt i liften på gulvet. Brystet plejer at lufttørre, men er stadig sur på det fra før, så det bliver pakket væk med det samme. Plejer at sidde 5 min, for at være sikker på, at C sover, men har en god fornemmelse. Lister ind i værelset og tænder lidt lys, herefter bæres liften forsigtigt ind. Kontaktlinserne tages ud og endelig kan jeg kravle ind under dynen.
 
- 2:50: C er vågen igen efter 2 timers søvn og vil have mad.
- 3:15: forsøger at lægge en meget knirkende baby til at sove.
- 3:22: knirker stadig meget, krydser fingre og lister ind i soveværelset med ham.
 
- 4:44: larmende baby. Jeg tager morgenkåben på og lister ud i alrummet og tænder lampen. Lister tilbage til baby, men han var åbenbart ikke helt vågen. Kryber i seng igen med morgenkåben på og brillerne klar. Går kold med lyset tændt.
- 5:59: nu er baby klar. Vi står op og starter med en ren ble.
- 6:11: der ammes. Hvorfor er jeg altid ved at tø af tørst, når han slukker sin tørst?
- 7:12: far er taget afsted på arbejde og C er lige blevet lagt i liften.
 
- 8:11: C er vågen igen efter en time. Nu er klokken så mange, at jeg tager kontaktlinserne i. Der ammes.
- 8:40: baby lægges. Jeg er pænt træt, men vil også meget gerne i bad.
- 8:50: den gik ikke. C er vågen og har gylpet. Ind til puslebordet, ren dragt og ren ble. Der snakkes med den fine gopleuro undervejs - han elsker goplerne. Jeg går i gang med at sortere tøj (str. 50 og 56), mens baby forsøger at gå kold på skulderen.
- 9:34: C er gået kold. Skynder mig i bad.
- 9:54: morgenmad og fortsat tøjsortering, som nu fylder det meste af sengen.
 
 
 
- 10:22: vågen igen, ammer lidt, vil helst bare hænge på skulderen.
- 10:39: lægger C i liften og fortsætter med tøjet.
- 10:51: vågner igen og vil have mere mad, ammer i 15 min.
- 11:14: gylper ud over mig og lænestolen. Vil ikke fjernes fra skulderen.
- 11:29: lægger baby i liften og fortsætter med den åbenbart uendelige tøjsortering.
 
 
 
- 11:39: de ringer fra webshoppen Malika Rosa (stof, stof og mere stof). Der er gået kuk i min ordre pga. mit svenske betalingskort. Jeg laver en kasse med "første gang" ting til lille C. Bl.a. trøjen fra hospitalet (hov) og det første sæt tøj far købte. Den kasse bliver sjov, når han engang er blevet stor og selv skal have børn.
 
- 12:05: tøjsorteringen er endelig færdig. Jeg bærer ammepude og lift nedenunder. Liften fortryder jeg, for C vågner. Han får en ren ble og takker ved at skide imens.
- 12:17: ammer og går efter nogen tid kold på ammepuden.
- 13:08: løftes forsigtigt over i liften. Jeg når at spise to kartoffelmadder og en håndfuld digistive kiks, sætte vasketøj over (hold op der bruges mange stofbleer/gylpeklude i løbet af en dag), fylde dåsesodavand i køleskabet, klargøre barnevognen til en køretur senere og hænge det fine alfabet fra W:Form op ved puslebordet.
 
- 14:22: vågen igen og selvfølgelig sulten. Vi ser fjernsyn på Apple TV og skifter også lige tøj og ble.
- 15:00: tøjet smides i tørretumbleren med baby på armen og der tages et par billeder af C i sit fine retro sæt fra moster Liv.
- 15:15: forsøger at lægge ham i barnevognen, da vi vist begge (mest mig måske) trænger til frisk luft. Den går ikke, men når at tage sko og strækvikle på i mellemtiden.
- 15:30: ungen er pakket ind i strækviklen. Satser på, at han falder i søvn, når vi begynder at gå.
- 15:40: han falder ikke i søvn, men sidder og er meget opmærksom og kigger under hele gåturen. Den slutter derfor efter 10 min, da han kommer i tanke om, at han var mere sulten.
- 16:00: glad og tilfreds efter maden. Nogen keder sig måske, for nu skal der tages billeder af baby med alle hans huer på - han har åbenbart en usandsynlig mængde.
- 16:15: går kold på mor.
- 16:23: bliver listet ned i barnevognen ude i gangen. Jeg lægger vasketøj sammen og gør klar til aftensmaden. Når at blunde 15 min.
 
 
 
 
- 17:00: vågner op og er kampklar igen. Når lige at tage de sidste huebilleder, inden den udsultede unge fanger brystet. Imellem amning og trøst på skulder, tændes ovnen, så den er klar til min aftensmad, som er lasagne fra fryseren (tak mor).
- 18:00: far kommer hjem. Hans hånd er blevet værre. Det startede i går med ømhed og i dag er det afløst af smerter ved bevægelse og let hævelse. Mistænker, at det skyldes bæring af baby. Han skal ringe til lægen i morgen. Jeg håber virkelig, at det snart går over, for det er dejligt at blive aflastet, når far kommer hjem.
- 18:30: baby er ulykkelig, men finder endelig ro, da jeg lægger ham på maven på et tæppe på sofaen. Martin sidder med ham (noget med at babyer ikke må lægge på maven uden opsyn pga. risiko for vuggedød), mens jeg kaster lasagnen i hovedet. Da jeg har spist færdig, løftes C over i liften og jeg steger noget aftensmad til min handicappede mand - der dog lige vil hjælpe til med at hælde fryseretten op på panden, med det resultat, at en god del ryger ud på komfuret og gulvet. Vi når lige at se lidt Dybvad, inden C vågner igen.
 
- 19:11: sulten igen. Ret ked af det, der skriges igennem. Han hænger på skulderen, jeg går, jeg "hopper", jeg sidder på bolden...
- 20:30: baby går igen kold på maven. Denne gang i to timer! Vi sidder på hver side af ham og han har en stofble over sig. Jeg falder i søvn og får en lille morfar, inden vi kl. 22:34 beslutter at gå i seng. Lille C vågner naturligvis, da vi går ovenpå. Så står den ellers på ren ble, amning, skulder, amning, skulder... Indtil han går kold to timer senere kl. 00:26.
 
Tak for i dag. 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hold da op, nu forstår jeg de mødre som siger at man godt kan glemme alt om at nå at drikke en hel kop kaffe, bruge tid på toilettet eller læse en halv avis på barsel :P tak for dit lille hverdagsindblik, glæder mig til selv at stå med udfordringen :) frygter dog hvordan jeg skal nå at lave mad til min mand hver dag, men det går nok. fedt at du får blogget lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man forstår slet ikke hvor hurtigt dagen går, før man står i det. De dage jeg står for aftensmaden er en sjældenhed og man må prioritere meget i løbet af dagen - er det i dag jeg skal nå en lur, nå at lave aftensmad eller nå at sy lidt på det seneste kreaprojekt, for man når helt sikkert kun den ene ting ;)

      Slet