tirsdag den 15. april 2014

Stofvimpler DIY

Forleden kunne jeg ikke få fjernsynet til at virke, så tænkte at jeg hellere måtte være lidt produktiv i stedet. Jeg har længe haft en række med stofvimpler i tankerne, men er aldrig kommet videre. Men halløj, det var jo virkelig nemt. Det er nok ikke den sidste omgang stofvimpler, som har set dagens lys herhjemme. Så her følger en DIY, så I også selv kan komme i gang med at kreere små farverige glæder derude.

Du behøver:
- forskellige stoffer (ikke stræk), jeg brugte både ensfarvede og mønstrede
- kantbånd
- symaskine inkl. sytråd
- saks og kuglepen
- pap
- evt. en printer

Jeg har printet denne trekant ud, så den måler 11 cm forneden og 11,5 cm fra bund til øverste spids. Jeg synes det er en god størrelse og det er den størrelse, som din vimpel kommer til at have (sømrum lægges til), da du syr langt de linier du har tegnet på med kuglepennen. Jeg printede den ud, klippede den og tegnede den over på pap.
Start med at klippe en hulens masse trekanter - det gøres nemmest ved at lægge stoffet dobbelt, så du klipper et "sæt" af gangen. Herefter sys trekantens sider sammen ret mod ret (lad symaskinenålen sidde i stoffet, når du vender i spidsen) ved at følge kuglepens stregerne. Klip top og sider til, så der er mindst muligt xtra stof.
Trekanterne vendes nu på retten, brug evt. en hæklenål til at trykke spidsen ud (pas på du ikke trykker igennem stoffet). Herefter stryges de.
Det er vigtigt at toppen af trekanten er helt lige, da den nu skal ind i kantbåndet. Klip derfor de små udstikkende hjørner i toppen væk, hvis du har fået lavet sådanne. 
Ny skal det hele bare syes sammen med kantbåndet. Jeg brugte ikke nåle, men kørte langsomt, så jeg kunne nå at folde båndet og lægge trekanterne ind, det fungerede rigtig fint. Jeg fulgte trykfodens kant, for at være sikker på, at jeg syede lige.

På min vimpelrække er der 2 cm mellem hver trekant. Jeg brugte et sømometer til at måle op undervejs.
Tadaaa et styks vimpelrække done. Det var et nemt og hurtigt projekt og der er genialt til at få brugt nogle af stofresterne.
Abstraher venligst fra rodet, da vi fortsat er i gang med at rykke mine ting ud, før værelset kan blive til børneværelse.
De der selfies er jo så topmoderne, så baby og jeg vil også være med på bølgen. Billedet her er fra i går, hvor jeg var i 16+6. Det vil sige, at jeg i dag er 17+0 og derfor er i 18. uge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar