søndag den 8. september 2013

Hvad er en veganer?

En veganer, er det ikke de der militante svenske feminister i nylontøj, der kommer glasskår i supermarkedets udsalgskød*?

Eller er en veganer "bare" en vegetar, som heller ikke spiser mælk og æg? Men de spiser da fisk, ik'?

For mig handler det at være veganer om etik. Derfor handler mit valg om være veganer, ikke kun om at spise vegansk, men også om at leve vegansk. Det at være veganer handler for mig om at gøre mindst mulig skade. For mig handler det ikke om at gøre livet svært for mig selv og nogle gange indeholder håndsæben måske animalsk glycerin (men til gengæld er den så måske allergimærket og miljøvenlig). Det handler for mig om så vidt muligt, at tage de mest hensynsmæssige valg. Her kan du læse et indlæg fra min 1 års dag som veganer og grunden til jeg blev veganer.

Hvad spiser en veganer ikke?
Jeg spiser intet der kommer fra eller af dyr. Dvs: kød, fjerkræ, fisk, mælkeprodukter (herunder bl.a. yogurt, smør, fløde, creme fraishe mm), æg, honning og animalske tilsætningsstoffer og e-numre. Dvs. at jeg heller ikke drikker rød sodavand med e-120 i (rødt farvestof, som fremstilles af det knuste skjold på drægtige hun kaktuslus). Jeg spiser heller ikke suppe, hvor der er anvendt okseboullion og jeg spiser ikke brød, som indeholder fx. e-471.

Skulle du være i tvivl om, om du som veganer kan få dækket dit ernæringsmæssige behov (vitaminer, mineraler mm.), så se mit indlæg her om vitaminer og mineraler. Her har jeg lavet et indlæg, hvor jeg har udregnet i detaljer over 3 dage, hvor meget jeg får af alle de vigtigt ting.


E-numre
Det med e-numre og tilsætningsstoffer kan være lidt en jungle. Optimalt set skal vi jo primært spise rå og ren mad og ikke færdigproducerede produkter. Men hvis man som veganer ønsker at købe færdigproducerede produkter, kan denne her liste være en hjælp. På listen fremgår alle animalske og kan-være-animalske e-numre, navnene på dem, synonymer for bl.a. mælk og æg og andre non-food ting en veganer ønsker at undgå.

Non-food
Jeg går ikke i tøj lavet af silke, læder, ruskind, uld, angora, mohair, skind, pels, mohair, kashmir, filt eller som er foret med dun eller fjer. Mine make-up børster er ikke lavet af naturhår (animalsk). Jeg bruger ikke stearinlys (men paraffin), jeg går ikke med ægle perler, bruger ikke benprodukter og mine plejeprodukter indeholder ikke honning/cera alba, lanolin, glycerin og shellak mm.

Se mit indlæg her omkring plejeprodukter.

 
Pleje- og rengøringsprodukter
Vores rengøringsmidler og mine plejeprodukter er ikke testet på dyr og indeholder så vidt muligt ikke animalske ingredienser.

Se mit indlæg her omkring rengøringsprodukter.


Aktivisme
Man behøver ikke være aktivist for at være veganer. Men jeg bruger gerne tid på at hjælpe med at dele foldere ud og lave forskellige events, som belyser fordele ved en grøn livsstil. Jeg støtter Anima, Go Vegan, Peta og Dansk Vegetarforening. Jeg går gerne i t-shirts med veganske budskaber og har en vegansk tatovering.


Er jeg helt alene i verden?
Som veganer er det vigtigt at finde andre ligesindede. Man træffer et valg, som afviger betydeligt fra normen i et meget kødfikseret land. Jeg deltager på månedtlig basis i spiseklubber, deltager i årlige sommer- og julefester, fællesspisninger og andre sociale arrangementer. Der er noget utroligt livsbekræftende over at være i et forum, hvor man ikke behøver "forklare sig" og hvor man kan spise alt fra den fælles buffet. Jeg kan opfordre til, at man kigger forbi Vegetarkontakt eller bruger de forskellige grupper på facebook.

Veganer handler om tilvalg og ikke om fravalg. Det handler om en miljøvenlig, sund og dyrevenlig livsstil. Det handler om overflod af lækre grøntsager, frugter, bær, linser, bønner, korn, spirer og meget meget mere. Det handler om lækker mad og fantastiske bekendtskaber. Det handler om at gøre opmærksom og træffe hensigtsmæssige valg. Veganer er en livsstil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar