tirsdag den 16. juli 2013

Ribsgele

Ud af de 8 kg. ribs, der blev høstet i søndags, er en grydefuld af dem blevet forvandlet til to glas ribsgele. Det er mit "jomfru" forsøg og jeg er mere end tilfreds med resultatet - det er meget nemt og ligetil.

- en grydefuld ribs (der må gerne være stilk på)
- en pose sukker
- evt. atamon

Tag en grydefuld ribs og tilsæt et par spsk vand. Lad dem koge til bærene er kogt i stykker. Så tager du en skål med en si over og lægger et klæde i sien (jeg klippede et stykke viskestykke) og hælder det hele i sien. Du stiller så skål med si i køleskabet og lader saften løbe igennem i et døgns tid eller i al fald natten over. Så hælder du saften på et målebæger for at finde ud af hvor meget sukker der skal bruges. Jeg havde 700 ml saft og brugte 600 gram sukker dertil. Man siger ca. 700-800 gram sukker pr. liter saft. Jeg hældte saft og sukker i en gryde og lod det koge op under omrøring. Det hældes så på rene glas (fx skoldet og rystet med atamon). Jeg havde ingen atamon, så satser på at spise det inden for en overskuelig fremtid. 
Glassene lukkede jeg og satte dem i køleskabet. Her dagen efter er det blevet en helt perfekt smuk rød gele.

P.s: det er pektinen i bærene der gør, at geleen stivner. Pektinniveauet falder i takt med at bærene modnes, så hvis de er meget modne skal de nok koge lidt længere. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar