tirsdag den 13. september 2011

Veganer i eet år

Nu har jeg været veganer i et år.



For et år siden sad jeg en weekend i september og havde god tid og på en eller anden måde faldt jeg over filmen Food Inc. Den satte en masse tanker i gang og nogle dage senere så jeg filmen Earthlings. Efter den sidste film var jeg helt udmattet af at tude og var der helt sikker på, at jeg aldrig ville røre noget fra dyr igen.

Jeg blev veganer af etiske årsager. Jeg ønsker ikke at spise noget, som er i stand til at lide og tager afstand fra enhver form for udnyttelse af dyr. Jeg går ind for dyrs ubetingede ret til at leve for ingen andre end deres egen skyld.

"The question is not, can they reason nor can they talk, but rather; can they suffer?"
~ Jeremy Bentham
Så gik den mere uddybende research i gang og på basis af mange timers, dages og ugers research med læsning, videoer og debatter har jeg fået indsigt i bl.a. landbruget - vilkårene under hvilke dyrene "lever" og måden hvorpå de slagtes. Jeg ønsker på ingen måde at støtte de metoder, der anvendes. Foruden dette tager jeg også stærk afstand til brugen/mishandlingen af dyr i pels/skindindustrien, forsøgsdyr og underholdningsdyr (cirkusser).
Denne beslutning har selvfølgelig resulteret i, at jeg har måttet sætte mig grundigt ind i e-numre, animalske tilsætningsstoffer, proteinkilder og generelt madlavning. Idag har jeg altid en liste med mig, hvis jeg lige skal tjekke et e-nummer, men kan efterhånden de gængse numre udenad og laver mest mad fra bunden. Jeg spiser lækker og varieret grøn mad, bruger ikke cremer ect. med fx. glycerin i eller som er testet på dyr og iklæder mig ikke tøj lavet af dyr. Foruden at jeg ikke spiser dyr, så spiser jeg heller ikke ting produceret af dyr; honning, mælk, æg, ect.
Jeg er ovenud lykkelig over min beslutning og synes ikke det er mere besværligt end man gør det til.





Jeg lever sundere, jeg skåner en masse dyr for død, mishandling og misbrug og desuden gavner det miljøet, da en grøn levestil er betydeligt mere "grøn" :) Pssst: det er også billigere at leve som veganer kontra på en klassisk kød-diet ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar